Keskiviikkona 3.10. lakkoillaan uuden työlain merkeissä. Hallitus haluaa helpottaa pienyritysten työllistämistä heikentämällä pienyrityksen työntekijän irtisanomissuojaa. Perusteluna tälle on käytetty sitä, että näin työntekijästä koituva riski on yritykselle pienempi. Esitys toki pienentäisi tätä nimenomaista riskiä, mutta tuo samalla pienen yrityksen rekrytointiin uusia ongelmia – ja mieleen tulee eittämättä tarina hölmöläisistä ja peiton pidennyksestä – toisesta päästä helpottamalla tuodaan toiseen päähän lisää ongelmia.

Ajatellaanpa vaikka kaltaistani pienyrittäjää, joka rekrytoidessaan työntekijöitä taistelee osaavasta työvoimasta samoilla työmarkkinoilla isompien yritysten kanssa. Kuinka luulette irtisanomissuojan heikennyksen vaikuttavan pienemmän yrityksen haluttavuuteen työpaikkana? Kumpi yritys menestyy paremmin kilpailtaessa halutusta työvoimasta – pieni startup vai iso korporaatio?

Kahden kerroksen työpaikkoja luodessaan hallitus vain vaikeuttaa entisestään pienen yritysten työllistämistä kaikilla muilla aloilla paitsi niillä, joissa työntekijän osaaminen tai tekijöiden iso vaihtuvuus ei ole tärkeää. Pienyrittäjänä en kyllä oikeastaan tällaisia aloja edes tiedä – pienessä yrityksessä kun työntekijöiden sitoutuminen yritykseen, osaaminen ja ammattitaito on aina ensiarvoisen tärkeää.

Pienten yritysten työllistämistä tulisi helpottaa – se on selvää. Itsellekin työllistämisen riskit ja taloudellinen paine ovat kynnyskysymyksiä pohtiessa yrityksen kasvattamista edes yhdellä työntekijällä. Mutta näihin ongelmiin ei vastata työtekijöiden asemaa eriarvoistamalla ja rekrytointia vaikeuttamalla! Verohelpotus rekrytoinnin ensimmäisestä vuodesta ja vaikkapa entistä tasapuolisemmat vanhempain kulujen tasaamiset olisivat huomattavasti toimivampia ja oikeudenmukaisempia keinoja palkkauskynnyksen madaltamiseksi.

En yritä väittää, etteikö joillekin pienyrityksille esitetty lakimuutos toisi jonkinlaisia etuja, mutta itse en sellaisia tässä näe. Yrittäjäjärjestö on suorastaan sinisilmäisen onnellisesti siunaamassa lakiesityksen joka tulee vaikuttamaan tuleviin rekrytointeihin aika merkittävästi. On pakko kysyä kenen asialla tässä ollaan, pienyrittäjä se ei nimittäin ole?

3.10. minulla ei ole varaa lakkoilla, joten keskiviikkona painan duunia ihan niin kuin kaikkina muinakin päivinä – olen kuitenkin hengessä mukana. Mutta keväällä kannattaa pysähtyä vaaliuurnilla ja käyttää ääntään – myös meidän pienyrittäjien.

Minna Hölttä

Mikroyrittäjä, kaupunginvaltuutettu ja hevostilallinen