Syksyn ensimmäinen kaupunginvaltuusto oli tänään. Tässä aiheita, joista monet herättivät vilkasta keskustelua. Kannattaa muistaa että valtuuston kokoukset ovat suoraan seurattavissa nuorisovaltuuston sivuilla, ja katsottavissa myös jälkikäteen.

Reijo Heinonen: Hallintosääntö 1.6.2017 lukien: Hämeenlinnan hallinto-oikeuden päätös oli, että valitus hylätään.

Valtuustoaloite: Hölttä Minna ym.: Muovin kierrätyksen lisääminen: Kaupunginhallituksen vastauksesta ilmenee, että muovin kierrätystä on otettu jo käyttöön, ja toivoimme että tämä hyvä kehitys jatkuu.

Valtuustoaloite: Nieminen Teuvo ym.: Hyötykurssit vuosiluokille 7-9: Kaupunginhallituksen vastauksesta ilmenee, että valitettavasti tälle ei nyt ole resursseja.

Valtuustoaloite: Nieminen Teuvo ym.: Opetuksen resursseihin lisäys perusopetuksessa lv. 2018-2019: Kaupunginhallituksen vastaus. Asia ja perusopetuksen resurssit herättivät paljon keskustelua. Hannu Viitaniemi (sit.) piti puheen koskien historiaa ja koulun satsauksia. Sari Slawuta (sdp) nosti puheenvuorossaan esiin sen, että lautakuntaan on tullut henkilövaihdosten kautta paljon osaamista, jonka avulla asioita saadaan vietyä eteenpäin. Sari Pulla-Savolainen (sdp) korosti sitä, että selvityksessä käy ilmi resurssien puutteet. Kaupunginjohtaja Jukka Varonen otti esiin sen, että epätasa-arvo on ollut enemmän alakoulujen suuntaan ja taloudellinen tilanne on ollut tässä syypäänä. Hän kuitenkin vetosi siihen, että oppimistulokset ovat olleet keskimääräistä tasoa. Itse nostin puheenvuorossani esiin sen, että perusopetuksen osalta meillä on kuitenkin oltava kunnianhimoa ja näkemystä jotta asiat menevät eteenpäin.

Valtuustoaloite: Pulla-Savolainen Sari ym.: Teerentielle ajohidasteet: Kaupunginhallituksen vastauksessa oli selvitetty tien turvallisuutta verrattuna muuhun tiestöön, ja selvityksessä oli tultu siihen tulokseen että ko. alue ei vaadi erityistoimia.

Valtuustoaloite: Döbert Timo ym.: Kaupungin siirtyminen uusiutuvan dieselinkäyttäjäksi: vastauksesta ilmenee että tällä hetkellä Valkeakoskelle ei valitettavasti ole saatavilla uusiutuvaa dieseliä.

Valtuustoaloite: Hänninen Pia ym.: Saharan kentän kunnostaminen: Kaupunginhallitus perusteli vastauksessaan sen, että kustannuksellisesti sekä aikataulullisesti ainoa toteuttamismahdollisuus kentän uudistukselle on jo aikaisemmin esitetty.

Valtuustoaloite: Nieminen Teuvo ym.: Lasten huostaanotoista selvitys valtuustolle sekä miten valtionosuudet muuttuneet viime vuosien aikana po asiassa. Hannu Viitaniemi (sit.) kommentoi että selvitys on osin riittämätön ja harhaanjohtava. Huomio tulisi kiinnittää kustannuksiin sekä viranomaisten toimintaan. Asia aiheutti paljon keskustelua, etenkin koskien virkamiesten vallankäyttöä.

Lautakuntiin tuli henkilömuutoksia: Koulutus- ja hyvinvointilautakunnan jäsennen Ari-Petteri Tynskän henkilökohtaiseksi varajäseneksi valittiin Keijo Isokallio. Sosiaali- ja terveyslautakunnan jäseneksi valittiin Hannele Lehtonen, varalla Eeva Gyllenbögel. Teknisenlautakunnan jäseneksi valittiin Erja Eloranta, varalla Tarja Salo. Sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsenen Sari Pulla-Savolaisen henkilökohtaiseksi varajäseneksi valittiin Petra Pikkanen.

Talousarviomuutos 2019: 4. muutos. Muutokset koskivat koulunkäynnin ohjaajien lisäystä, Kirjaslammen kunnostusta sekä Teollisuustie 1 kiinteistöä. Muutokset hyväksyttiin esitetyn mukaan.

Saimme myös kattavan selvityksen erityisopetusresurssista perusopetuksessa .

Takauksen myöntäminen Valkeakosken Palloiluhalli Oy:n rakentamiseksi ottamalle lainalle: Uuden palloiluhallin rakentaminen. Myönnettiin 1 850 000 euron omavelkainen takaus. esitetyn mukaan.

Kaupunginhallitus toimitti myös vastineensa tarkastuslautakunnan arviointikertomukseen 2018.

Valtuustosta toimitettiin käsittelyyn myös kolme valtuustoaloitetta:

Maija Kuivasto (vas) teki valtuustoaloitteen WHO:n Ikäystävälliseen verkostoon liittymisestä.

Veera Kiretti (vas) teki valtuustoaloitteen koirapuiston perustamisesta. Aihe herätti paljon keskustelua.

Anne Rikassaari (ps) teki valtuustoaloitteen Leipiäläntielle ja Naakantielle lisättävistä ajohidasteista.

Teuvo Nieminen teki valtuustokysymyksen siitä, mitä kaupunginhallitus aikoo tehdä varmistaakseen Valkeakosken kaupungin alueella vieraslajien hävittämisen.