Illan valtuuston lyhyt yhteenveto löytyy tästä. KH:n vaalitulos löytyy kokonaisuudessaan kokouspöytäkirjasta, pääosin henkilöt säilyivät samoina.

Käytiin valtuuston puheenjohtajiston vaali toimikaudelle 1.6.2019 – 31.5.2021. Päätettiin yksimielisesti että puheenjohtajana jatkaa Marja Heikkinen, ensimmäisenä vpj:nä Sari Ilovuori, toisena Reino Niska

Kaupunginhallituksen jäsenten vaali toimikaudelle 1.6.2019 – 31.5.2021. Koska esityksiä tuli paljon tehtiin valinnat suhteellista vaalitapaa käyttämällä. Muutoksia tuli mm.: KH:n 1. varapuheenjohtajaksi valittiin Harri Asikainen ja Mikko Franssila 2. Marja-Leena Tulin valittiin varajäseneksi Michaela Palmbergin tilalle.

Tilintarkastuspalveluiden hankinnan optiovuoden käyttö – päätettiin käyttää optiovuosi BDO Oy:n tilintarkastuspalveluiden ostosta.

Luottamushenkilön vaali: Tarkastuslautakunnan jäsen. Valittiin Marja Pönnin sijalle Nina Hukkila, ja hänen varajäsenekseen Lahja Nummela.

Sosiaalityöntekijän ja kahden sosiaaliohjaajan virkasuhteisen vakanssin perustaminen. Päätettiin perustaa vakanssit esityksen mukaisesti.

Talousarviomuutos 2019: 2. muutos koski vapaa-aikakeskuksen investointimäärärahan lisäystä sekä kirjaston uuden tilan remontointia. Talousarviomuutos hyväksyttiin ehdotetun mukaisesti, eli vapaa-aikakeskuksen investointi otetaan kassavarannosta, ja kirjaston tilojen remontointiin käytetään varat kalusteiden määrärahojen ylijäämästä.

Valtuustoaloite: Heinonen Reijo ym.: Terveyden- ja sosiaalihuollon maksukattoon liittyvästä vapaakortista: Kaupunginhallitus vastasi että järjestelmä käytännössä edellyttäisi rekisterin pitämistä maksuista, ja tämä ei näin ollen ole mahdollista.

Valtuustoaloite: Muukkonen Kai ym.: Sointulan opaskyltin uusiminen: KH vastauksessaan totesi, että opastekyltti ei ole ajantasainen, ja koska muuallakaan kaupungissa ei opastekylttejä asuinalueilla ole, myös Sointulan kyltti poistetaan.

Valtuustoaloite: Muukkonen Kai ym.: Puistogrillin toiminnan edellytykset: Vastauksesta käy selville että grilllin parkkipaikkaa on mahdollista haluttaessa kehittää ja muokata jo nyt, kunhan huomioon otetaan alueen kaava.

Valtuustoaloite: Nieminen Teuvo ym.: Pellervontien jäteasema: Pellervontien jäteasema on Rinki-kierrätyspalvelun hallussa, ja näin ollen yksin Rinki päättää alueen kunnostuksesta ja ylläpidosta.

Valtuustoaloite: Nieminen Teuvo ym.: Kaapelintie välille Teerentie – Ilmarintien risteyksestä Korkeakankaan risteykseen alhaisempi nopeusrajoitus ja painorajoitus: KH oli pyytänyt lausuntoa ely-keskukselta, jonka hallintaan ko. alue suurimmaksi osaksi kuuluu. Elyn selvityksestä käy ilmi, että tien kunto ja kesto on tarkkaan arvioitu ja vastaa tämän hetkistä käyttöä.

Valtuustokysymys: Selkee Antti ym.: Korkeakankaan rinteen ja lasketteluharrastuksen tulevaisuus: KH vastauksessaan huomioi vetoomuksen, mutta koska Korkeakankaan alasajosta on päätetty valtuustossa, edetään silloisen päätöksen mukaisesti.

Myös muutamia aloitteita tehtiin:

Joni Kumlander (sd) teki aloitteen kuntoportaiden rakentamisesta esim. Korkeakankaan rinteeseen.

Piia Hänninen (sd) teki aloitteen Saharan kentän uudistamisen aikaistamisesta vuodella.

Kai Muukkonen (vas) teki aloitteen väestökehitykseen puuttumiseen. Valkeakoskelle tulisi luoda toimenpideohjelma, jonka ainoa tarkoitus on kääntää väestönkehitys toiseen suuntaan.