Vuoden viimeisen valtuuston esityslista oli lyhyt ja tiivis, keskustelua kuitenkin syntyi kiitettävästi. Alla koostettuna käsitellyt teemat.

Luottamushenkilön vaalissa valittiin koulutus- ja hyvinvointilautakunnan jäsenen Anne Rikassaaren (ps) henkilökohtaiseksi varajäseneksi Sirpa Salo (kesk.).

Muutamiin aloitteisiin saatiin KH:n vastaus.

Nieminen Teuvo (sit.) ym.: Pihakatukokeilu. Teuvo Nieminen toivoi aloitteisiin vastaamiseen logiikkaa. Vastaus ei tyydyttänyt Teuvo Niemistä.

Hölttä Minna ym.: E-sports pelisalihankkeen selvitys ja käynnistäminen. Kiitin selvityksestä ja esitin toiveen että vaikka aloite ei nyt aiheuta lisätoimia, niin asiaa ei suinkaan unohdettaisi. Investointi nuorten harrastustoimintaa, etenkin jos siihen yhdistetään tasapainoisesti myös e-sport valmentautumiseen liittyvää ravinto- ja liikuntaneuvontaa pelitreenin lisäksi. Jos ja kun haluamme kehittää Valkeakoskelta monipuolista urheilukaupunkia, tulee meidän tukea ja kannustaa myös uusia urheilun muotoja.

Hölttä Minna ym.: Kuivajäteastian tyhjennysvälin pidentäminen 16 viikkoon. Kiitin kattavasta vastauksesta. Samalla toivon että jätehuoltomääräysten uudistamisessa vuonna 2019 otetaan kattavasti ja laajasti huomioon myös haja-asutusalueiden tilanne, sekä muovinkierrätyksen tehostuminen jätekierrossa.

Valtuustoaloite: Asikainen Harri ym.: Vanhusasiamies Valkeakoskelle. Harri Asikainen kommentoi että aloitteessa toivottiin että eri henkilö vastaisi päätöksistä ja päätösten oikeellisuudesta. Tarja Ahonen esitti toiveen että asiakaspalveluohjaajien työssä kiinnitettäisiin huomiota entistä enemmän inhimilliseen kohtaamiseen. Mikko Nurmo kiinnitti huomiota siihen että asiakasohjaajat on työhön valittu ja resurssointia, ja nyt on vain syytä valvoa että asiat hoituvat. Sari Pulla-Savolainen kommentoi että Vanhuspalvelujen johtaja on henkilö jonka virkatyöhön vanhusasiamiehelle esitetyt tehtävät kuuluvat.

Talousarviomuutos 2018: 6. muutos. Reijo Heinonen kommentoi että kaupunginhallituksen kehys on epäonnistunut pahasti. Nyt talousarviomuutoksessa katettiin lähes 4 miljoonan lisärahoitus mm. sosiaali- ja terveystoimelle. Heikki Tyvi esitti kysymyksen miksi henkilöstömenot ovat kasvaneet näin valtavasti? Joni Kumlander kommentoi lastensuojelun tilannetta, ja kiinnitti huomiota siihen, että huostaanottojen määrä on laskenut edellisestä vuodesta. Sari Pulla-Savolainen huomautti että valtuustolle on kyllä puhuttu etukäteen taloudellisesta tilanteesta ja korosti ennaltaehkäisyn tärkeyttä.

Myös uusia aloitteita saatiin, sekä kaksi valtuustokysymystä:

Michaela Palmberg (kok) esitti selvitystä osallistumisesta 5-vuotiaiden 20 h maksuttomaan esiopetukseen. Riitta Haapala kiinnitti huomiota, että varhaiskasvatus eroaa nyt esitetystä esiopetuksesta.

Kai Muukkonen (vas.) teki aloitteen viimeisen tahdon kunnioittamisesta hautauksessa ja näin mahdollistaisi vesistöjen äärestä tuhkien sirottelupaikan.

Kai Muukkonen teki myös aloitteen että kaikessa Valkeakosken päätöksenteossa otettaisiin huomioon ilmastonsuojelu.

Heikki Tyvi esitti valtuustokysymyksen Mahlianmaan kaatopaikan osalta. ”Voiko kaatopaikkaa laajentaa nykyisen Mahlianmaan kaatopaikan alueella”.

Mikko Nurmo esitti valtuustokysymyksen postin aamujakelun osalta: ”mihin toimenpiteisiin kaupunki ryhtyy nurmikolla ajamisen estämiseksi”.

Valtuusto palaa jälleen helmikuussa työhön. Rauhallista joulunaikaa kaikille.