Kesän viimeinen valtuusto oli tänään, 17.6.2019. Koska listalla olivat mm. tilinpäätös ja arviointikertomus, käytiin keskustelua runsaasti. Tässä aiheet ja päätökset.

Mikko Skaffarin muutettua Hämeenlinnaan käsiteltiin valtuustossa Mikon ero luottamustoimista kaupunginvaltuustossa, Rakennus- ja ympäristölautakunnassa sekä varajäsenyys Sisä-Suomen poliisilaitoksen neuvottelukunnassa. Mikon tilalle valtuustoon nousee Tapio Takku, lautakuntaan varsinaiseksi jäseneksi Jyrki Kivinen ja varajäseneksi Janne Selin ja neuvottelukuntaan varajäseneksi Sami Nuutinen.

Hallintosääntöön tehtiin pieniä muutoksia pääosin siksi että ohjeistukset ovat muuttuneet. Samalla tuli myös kaksi muutosesitystä, joita ehdotettiin hallintosääntöön. Toinen koski valtuustoryhmien nimeämistä, ja toinen toivomusponnen lisäämistä hallintosääntöön. Erityisesti toivomusponnen osalta tämä aiheutti paljon keskustelua. Teuvo Nieminen ehdotti esityksen palauttamista valmisteluun, mutta tämä kaatui. Äänestyksen jälkeen ei tehty muutoksia hallintosääntöön.

Valtuustoaloite: Skaffari Mikko ym: Yritystonttimarkkinointikampanja. KH:n vastauksesta selviää mitä kaupunki on tehnyt markkinoidakseen tontteja.

Valtuustoaloite: Muukkonen Kai ym.: Terveyskeskusmaksujen poistaminen. Kaupunginhallitus vastauksessaan kommentoi että maksuista on mahdollista saada huojennuksia sekä tarvittaessa myös sosiaalitukeen. Asia aiheutti paljon keskustelua. Kai Muukkonen teki muutosesityksen jossa esitettiin terveyskeskusmaksujen poistamista. Maksujen poistaminen ei kuulu valtuustolle, joten asiaa ei voitu ottaa käsittelyyn.

Valtuustoaloite: Muukkonen Kai ym: Viimeisen tahdon kunnioittaminen. Kaupunki aloittaa selvityksen jotta saadaan esteetön tuhkansirottelupaikka.

Paavo Järvenpään poismenon vuoksi tarkastuslautakuntaan nimettiin uudeksi jäseneksi Risto Saarinen ja hänen varajäsenekseen Jari Numminen.

Vahvistettiin Valkeakosken kaupungin liittyminen Kohti hiilineutraalia kuntaa- hankkeeseen, HINKUun.

Käsittelimme myös kolmannen talousarviomuutoksen vuodelle 2019. Muutokset koskivat Vanhuspalvelujen osuutta (1 050 000 €), sosiaali- ja terveyspalveluja (2,3 milj. €) sekä kerhomajan kenttien (35 000 €) saneerausta. Reijo Heinonen nosti omassa puheenvuorossaan esiin sen, että inventaarioita ei tehdä riittävän usein ja peräänkuulutti lasten huostaanottojen tarkempaa selvittämistä ja seuraamista. Sari Pulla-Savolainen nosti esiin jälleen kerran sen, että lasten suojelun palvelut pitäisi tuoda lähemmäs lapsia.

Saimme myös osavuosikatsauksen alkuvuoden osalta (1.1.-30.4.2019).
Saimme nähtäväksi henkilöstökertomuksen vuodelta 2018 sekä arviointikertomuksen vuodelta 2018. Pentti Hupanen (sdp) nosti esiin positiivisia asioita kaavoituksesta ja maanhankintastrategiasta. Kaupunki on ottanut myös aktiivisesti käyttöön uuta teknologiaa ja palveluita ja akuuttiosaston rakentaminen etenee. Vuosikate on kuitenkin heikko ja edellyttää tasapainottamista. Sairaspoissaolot ovat vähentyneet, mutta ovat edelleen huomattavan korkeat. Lasten huostaanottojen määrä on edelleen kasvanut, ja tämä kehitys pitäisi saada pysäytettyä. Tilikauden alijäämä on 5,3 miljoonaa. Alijäämäisiin tilinpäätöksiin ei siis enää ole varaa ja tarve olisi tasapainotusohjelmalle tulevina vuosina. Tarkastuslautakunta pyytää kaupungilta selvitystä henkilöstömenojen kasvuun, sekä mitä toimenpiteitä on tehty sairaspoissaolojen määrän vähentämiseksi. Pekka Järvinen esitti valtuustolle kysymykset pohdittavaksi mitä palveluja halutaan tulrvaisuudessa leikata, mitä halutaan tarjota ja millä perusteella.

Hyväksyttiin Valkeakosken kaupungin tilinpäätös 2018.

Näillä eväin toivotan kaikille aurinkoista ja rento kesää.