Vuoden ensimmäinen valtuusto oli tänään, ja tässä taas kooste ajankohtaisista aiheista:

Valittiin tarkastuslautakuntaan Jenni Hupaselle uudeksi varajäseneksi Kati Koskinen pois muuttaneen Sanna Ruosaaren tilalle.

Valkeakosken kaupungin elinkeino-ohjelman tavoitteet vuodelle 2019 hyväksyttiin liitteen mukaisena.

Myönnettiin omavelkainen takaus Valkeakosken Asunnot Oy:lle.

Valtuustoaloite: Palmberg Michaela ym.: 5-vuotiaiden maksuton varhaiskasvatuskokeilu. Katsottiin että tämä toteutunee seuraavan hallituskauden aikana valtion tasolla, eikä siis nyt aiheuta lisätoimia.

Valtuustoaloite: Alanko Markku ym.: Harrastustakuu – jokaiselle lapselle vähintään yksi harrastus. Aloite ei aiheuta lisätoimia, sillä kaupungissa valmistellaan jo harrastuspassia joka mahdollistaa tämän.

Kolme aloitetta koskien liikennevaloja, joka aiheutti paljon keskustelua, mutta ei lisätoimia. Tekninen keskus on tehnyt asioissa selvityksiä, ja muodostaneet myös työryhmän joka kartoittaa muutostarpeita liikennevalojen osalta.
Nieminen Teuvo ym.: Liikennevalojen osittainen käytöstäpoistaminen kokeilujakson ajaksi.
Alanko Markku ym.: Kirjaskadun ja Lempääläntien risteyksen liikennevalojen poistaminen.
Skaffari Mikko ym.: Liikennevalot poissa käytöstä klo 18.00-06.00

Valtuustoaloite: Alanko Markku: Maksuton ehkäisy alle 20-vuotiaille. Veera Kiretti esitti että aloite palautettaisiin valmisteluun. Omassa puheenvuorossaan hän nosti esiin että maksuton ehkäisy on nimenomaan tasa-arvokysymys, ja muistutti myös että maksuttonta ehkäisyä suosittevat mm. Sosiaali ja terveysministeriö. Kannatin esitystä mutta valitettavasti hävisimme äänestyksessä.
Jälkiehkäisyn kuten myös raskaudenkeskeytyksen fyysiset ja pääosin myös henkiset seuraukset kantaa aina nuoret tytöt. Jälkiehkäisystä ei toki saada tarkkaa tilastotietoa, mutta tämä ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö asiaa voitaisi halutessa selvittää esimerkiksi kyselyillä. Ilmainen ehkäisy on erityisesti nuorten naisten turva ja vaikuttaa monin eri tavoin nuorten tyttöjen seksuaaliterveyteen, ja juuri siksi meidän tulisi mahdollistaa myös ilmainen hormonaalinen ehkäisy

Valtuustokysymys: Tyvi Heikki ym.: Mahlianmaan kaatopaikan laajentuminen: Kaupunginhallituksen vastauksesta ilmenee, että kaatopaikka on tällä hetkellä lupien ja säädösten mukainen. Pekka Järvinen antoi myös selvityksen kaatopaikan historiasta.

Valtuustoaloite: Nurmo Mikko ym.: Puurakentamisen lisääminen: Aloite ei johda lisätoimiin sillä puurakentamista kyllä kannatetaan tilanteissa joissa se on sopiva ja kustannustehokas ratkaisu. Mikko Nurmo ei ollut tyytyväinen vastaukseen, vaan painotti että puurakentaminen on ekologista, työllistävää sekä modernia rakentamista.

Valtuustokysymys: Nurmo Mikko ym.: Postilaatikot ja nurmikoilla ajelu: Kaupunki ottaa jatkossa paremmin huomioon pientareiden viimeistelyt ryhmäpostiaatikoiden kohdalla.

Saimme kattavan selvityksen Kaapelinkulman kaivoshankkeesta. Aihe herätti paljon keskustelua.

Myös uusia aloitteita saatiin:

Kai Muukkonen (vas.) esitti että terveyskeskusmaksut poistettaisiin.

Mikko Nurmo (ps) teki aloitteen maksuttoman joukkoliikenteen kokeilusta peruskoululaisille.

Joni Kumlander (sdp) teki aloitteen esiopetuksen laajentamisesta 3-6 vuotiaisiin.

Teuvo Nieminen (sit) teki seuraavat aloitteet:

Aloite: Kaapelintielle määrätään alhaisempi nopeusrajoitus sekä painorajoitus joka ei mahdollista perävaunullisia rekkoja.

Aloite: Valtuustolle on tuotava tarkka yhteenveto vanhustenhuollon yksityisen tuottajan ja kunnallisen tuottajan palvelun hinnasta.

Aloite: Lasten huostaanotoista ja rahankäytöstä on tehtävä selvitys valtuustolle.

Aloite: Vuoden 2019 budjettiin varataan rahat Korkeakankaan rinnetoiminnan ylläpitämiselle.

Aloite: Vuoden 2020 varataan määrärahat Saharan kentän ylläpidolle nykyisen käytön mukaan, kesällä hiekkakenttä ja talvella pikaluistelurata

Aloite: Maapoliittinen ohje uusitaan ja maan hinnat sekä vuokrat pidetään alhaisempana kuin naapurikunnissa.

Minä tein Veera Kiretin ja muun Vasemmistoryhmän kannattamana valtuustokysymyksen siitä, kuinka kaupunginhallitus varmistaa että terveydenhoitajilla ja nuoriso-ohjaajilla on jatkossa riittävästi kondomeja niitä tarvitseville nuorille. Veera oli puheenvuoroaan varten kysellyt asiaa, ja vaikka kaupunginhallituksen selvityksessä sanottiin että kondomeja on nuorille saatavana terveydenhoitajilla ja nuoriso-ohjaajilla, käytännössä näin ei kuitenkaan ole. Toivottavasti jatkossa näin ei tilanne enää ole.