Ensimmäinen kokouksessa käsitelyt asia oli tilapäinen valiokunta ja luottamushenkilöiden erottaminen kesken toimikauden. Tämä koski siis sosiaali- ja terveyslautakunta sekä yksilöhuoltojaostoa. Kuten etukäteen odotettiin, aihe aiheutti paljon keskustelua. Pekka Järvinen (sdp) esitti että sotela ja yksilöhuoltojaosto erotetaan ja tilalle valitaan uudet henkilöt. Kaikki keskustelut ovat katsottavissa verkossa, ja erilaiset puheenvuorot kannattaakin käydä katsomassa siellä (https://youtu.be/DWSAo3TpU9g). Asiasta äänestettiin ja Pekka Järvisen ehdotus tuli päätökseksi. Valittiin uudelleen sotelan ja yksilöhuoltojaoston jäsenet. Luettelo jäsenistä ja varajäsenistä löytyy pöytäkirjasta. Ainoat muutokset edelliseen olivat Petra Pikkasen siirtyminen varsinaiseksi sotelan jäseneksi ja Inka Nevalan siirtyminen Sari Pulla-Savolaisen henkilökohtaiseksi varajäseneksi. Perussuomalaisissa Päivi Lehtinen (ps) valittiin varsinaiseksi, hänen henkilökohtaiseksi varajäsenekseen Enni Laurila. Yksilöhuoltojaostoon valittiin niin ikään Päivi Lehtinen varsinaiseksi jäseneksi ja Petri Nieminen hänen henkilökohtaiseksi varajäsenekseen.

Tarkastuslautakunnan jäsen Matti Meriö (ps) on pyytänyt eroa tarkastuslautakunnan jäsenyydestä. Hänen tilalleen tarkastuslautakuntaan valittiin Ossi Simula (ps), ja hänen henkilökohtaiseksi varajäsenekseen Jukka Käkönen (ps).

Valtuustoaloite: Ilovuori Sari (sdp) ym.: Liikenteen sujuvoittaminen osuudella Sääksmäentie 8 – 19: asetetaan tarkastellun Sääksmäentien katuosuuksien pysäköintikiellot Etelän suuntaan mentäessä välille Helkavuorenkatu – Sorrilankatu ja Oppikatu – Vainiokatu. Pohjoisen suuntaan mentäessä välille Kaapelintien liittymän jälkeinen linja-autopysäkki – Kalmistonkatu ja Sääkmäentie 13-15 ja 17-19 talojen kohdalle, jossa pysäköinti sallittu puurivistön välissä kahden tunnin pysäköintikiekolla klo 8-20. Muilta osin tarkastelussa olevan Sääksmäentien pysähtymiskiellot sekä linja-autopysäkit pidetään ennallaan.

Valtuustoaloite: Ahonen Tarja (sin) ym.: Liukuesteet kenkiin ikäihmisille käytänteeksi Valkeakoskella: Kaupunginhallitus vastauksessaan esitti, että hankintaa koskeva asia käsitellään vuoden 2021 talousarvion käsittelyn yhteydessä.

Valtuustoaloite: Kiuru Pauli (kok) ym.: Yhteisöllisyys, ympäristön siisteys sekä siivoustalkoiden koordinointi ja tukeminen: Kaupunginhallituksen vastauksesta ilmenee, että kaupunki mahdollistaa jo nyt erilaiset siivoustalkoot ja luovuttaa veloituksetta siivoustarvikkeita sekä kerää kerätyt jätteet pois.

Valtuustoaloite: Döbert Timo (kok): Uuden seudullisen ampumaradan suunnittelu ja hallintaoikeus perustettavalle ampumarata-yhdistykselle: Kaupunginhallitus vastauksessaan selvitti, että Valkeakoski, Tampere ja Kangasala ovat allekirjoittaneet sopimuksen yhteistyöstä seudullisen ampumaradan paikan etsimiseksi ja sen maa-alueen hankkimiseksi. Asia tullee päätettäväksi vuoden 2020 aikana.

Reijo Heinosen (sit.) valitus koskien hallintosääntöä. Hämeenlinnan hallinto-oikeus hylkäsi Heinosen valituksen.

Kokouksessa esiteltiin myös Valkeakosken kaupungin elinkeino-ohjelman tavoitteet vuodelle 2020. Elinkeino-ohjelman tavoitteet herättivät myös jonkin verran keskustelua. Nostin itse omassa puheenvuorossani toiveen siitä, että erilaiset työn mahdollisuudet, etätyö sekä hyvät yhteydet ympäristökuntiin nostetaan myös strategiaan ja tavoitteisiin.

Uuteen terveyskeskussairaalaan nimettiin kaksi terveyskeskuslääkärin virkaa, kaksi erikoistuvan terveyskeskuslääkärin virkaa sekä yksi sosiaalityöntekijän virka.

Myös muutamia aloitteita saatiin käsiteltäväksi:
Mikko Franssila (kok) teki aloitteen Valkeakoski -sovelluksen kehittämisestä. Jukka Varonen kommentoi, että sovellus kuulostaa kaupungin uusilta verkkosivuilta, joten jäämme innolla odottamaan.

Ulla Konkarinkoski (kok) teki aloitteen liikuntapainotteisen luokan perustamisesta yläkouluun.

Joni Kumlander (sdp) teki aloitteen lapsiperheiden kotipalvelun kehittämisestä. Samalla tulisi selvittää tarvitsisiko Valkeakoskelle perustaa oma lapsiperheiden kotipalvelun yksikkö. Kotipalvelua voitaisiin tarjota palvelusetelipalveluna.

Iltaan mahtui myös kaksi valtuustokysymystä:

Kimmo Seppälä (ps) teki valtuustokysymyksen hoivakoti Väinämöisen toimiluvasta koskien Marjatta-säätiön ryhmäkotipalvelua Väinämöisen tiloissa.

Anne Rikassaari (ps) teki valtuustokysymyksen kotihoidon tilanteesta. Tietojen mukaan käyntejä on jäänyt väliin ja lääkinnässä on ollut epäselvyyksiä. Miten Valkeakosken kaupunki varmistaa, että kotihoidossa on riittävä määrä henkilöstöä suhteessa palvelutunteihin?