Kaupunginvaltuustossa hyväksyttiin hallintosäännön muutos, joka keskittyi henkilöstöjaoston lakkauttamiseen sekä pieniin muutoksiin vakanssinimitysten osalta ja muutoksiin, joita uusi oppivelvollisuuslaki vaatii. Uuden valtuustokauden myötä on tarkoitus aloittaa suurempi hallintosäännön muokkaus- ja uudistusprosessi, jossa hallintosääntö muutetaan vastaamaan paremmin nykyaikaa ja muuttuneita hallinnon tarpeita.

Valkeakosken konserniohjeeseen muutettiin talousraportointi vastaamaan kaupungin talousarvion raportointisykliä sekä tehtiin pieniä korjauksia liittyen hallintosääntöön sekä kaupunkikonserniin.

Saimme myös raportin Valkeakosken elinkeino-ohjelman toteutumisesta vuonna 2020. Elinkeino-ohjelman toteutuminen herätti aika paljon keskustelua. Omassa puheenvuorossani nostin esiin mm. Leader-hankkeiden vähäisen määrän verrattuna muihin seutukuntiin, sekä markkinoinnin ja toivoin huomiota myös pienille ja mikroyrityksille sekä etätyöläisille. Erityisesti yritysten markkinointi aiheutti paljon keskustelua ja siihen kaivattiin uusia ratkaisuja.

Joni Kumlanderin (sdp) valtuustoaloitteeseen graffitiseinistä kaupunginhallitus vastasi, että graffitiseiniä ei tarvitse erikseen rakentaa, vaan tähän käyttöön löytyy kaupungista sopivia pintoja, joita voidaan hyödyntää. Nuorisotoimi sopii yhteistyössä rakennusvalvonnan kanssa pelisäännöt seinien osalta, ja rakennusvalvonta osoittaa sen jälkeen seinäpintoja graffitikäyttöön esim. Apian kentän tukimuuriin sekä alikulkusiltojen seiniin.

Anne Rikassaaren (ps) aloitteeseen tallentavan kameravalvonnan lisäämisestä keskusta-alueella Tekninen keskus vastasi, että kameravalvontaa on aktiivisesti kehitetty yhteistyössä paikallisen poliisin kanssa, ja tarkoitus on myös jatkossa jatkaa tätä yhteistyötä. Kameravalvontaa on myös keskusta-alueella lisätty koko talven ajan.

Maija Kuivasto (vas) teki aloitteen 2 kpl soutuveneiden hankinnasta, joita lainataan ilmaiseksi kaupunkilaisille.

Kai Muukkonen (vas) teki aloitteen suolistosyöpien seulonnan aloittamisesta 2022 alkaen.

Veera Kiretti (vas) teki aloitteen lapsivaikutusten arvioinnista kaupungin päätöksenteossa. Arvioinnin pyrkimyksenä on selvittää miten päätökset vaikuttavat kaupungin lapsiin ja miten toimintoja voidaan toteuttaa lasten edun kannalta mahdollisimman hyvin.