Syksyn ensimmäinen valtuusto käytiin lyhyellä listalla.

Ensimmäisenä käsiteltiin Valkeakosken kaupungin rakennusjärjestyksen muutos. Antti Selkee otti omassa puheessaan esiin huolensa siitä, että rakennusjärjestyksen muutos ei ole riittävä houkuttelemaan uusia veronmaksajia kaupunkiin. Erityisesti hän nosti esiin rantarakentamisen, ja sen, että hänen mielestään se on edelleen liian tiukasti säädelty. Rantarakentaminen aiheutti runsaasti keskustelua, ja keskustelu jatkunee myös tulevaisuudessa.

Kävimme läpi osavuosikatsauksen ajalla 1.1.-30.6.2020.

Hyväksyttiin toinen talousarviomuutos vuodelle 2020. Talousarviomuutoksella lisättiin resursseja koulunkäyntiavustajille.

Saimme myös kaupunginhallituksen vastineen tarkastuslautakunnan arviointikertomukseen 2019.

Piia Hänninen (sdp) teki kaksi aloitetta: toinen aloite esitti että Valkeakoski liittyy ”syrjinnästä vapaa alue”-kampanjaan ja aloittaa Pride-liputuksen. Aiheen tiimoilta käytiin lyhyt keskustelu jonka parhaat palat löytyvät jo Valkeakosken Sanomistakin. Toinen aloite koski talonumeroinnin selkeyttämistä Karjalantiellä.

Esitimme myös valtuustokysymyksen kaupungin suorittamasta puiden kaadosta: Valkeakosken kaupunki poisti runsaan määrän puita (161 kpl) lähivirkistysalueella Leposaarentien päässä sekä Ahertajankujalla. Maisematyölupa työlle haettiin jälkikäteen 1.9.2020 Rakennus- ja ympäristölautakunnan kokouksessa. Valtuustokysymyksenä me kysymme, miten on mahdollista, että kaupungin lähivirkistysalueella toimeenpannaan näinkin suurimittaiset puiden hakkuut ennen kuin asia on käsitelty ja luvitettu asianmukaisesti, ja kuinka Valkeakosken kaupunki aikoo jatkossa varmistaa sen, että vastaavanlaisia luvattomia toimenpiteitä ei kaupungin toimesta tapahdu jatkossa?

Teuvo Nieminen (sit) teki aloitteen vanhojen omakotitalotonttien hintojen nostamisen kohtuullistamiseksi.