Tämän vuoden viimeinen valtuuston kokous käytiin tänään. Aiheita ei ollut montaa, mutta keskustelua käytiin aktiivisesti.

Valitus: Teuvo Nieminen ja Reijo Heinonen: Kaupunginvaltuuston päätös27.11.2017 § 124: Investointipäätös: Roukon yhtenäiskoulu: Hämeenlinnan hallinto-oikeus hylkäsi valituksen.

Valitus: Heinonen Reijo: Kaupunginvaltuuston päätös 13.11.2017 § 116: Vuoden 2018 talousarvion investoinnit: Kunnallistekniikan uudisrakentamisinvestoinnit: Keskusta 800.000 €: Hämeenlinnan hallinto-oikeus hylkäsi ko. päätöstä koskevan valituksen.

Valtuustoaloite: Alanko Markku ym.: Pyörätie Lempäälään: Kaupunginhallituksen vastauksesta selviää, että pyörätien kustannus olisi aika mittava, ja koskisi pääosin valtion omistamaa ja ylläpitämää tietä. Asia on siis ELYn alainen ja heidän päätettävissään – Lempäälän kunta ei ollut myöskään halukas pyörätien kustannuksiin osallistumaan.

Valtuustoaloite: Kiretti Veera ym.: Koirapuisto Valkeakoskelle: Kaupunginhallitus sitoutuu esittämään koirapuistolle alueen, jos löytyy taho (yhdistys tai muu vastaava) joka ottaa puiston hoitaakseen sekä vastaa sen rakentamisesta.

Sidonnaisuusilmoitukset raportti: Tilanne 7.11.2019. Kaksi sidonnaisuusilmoitusta puuttuu.

Hallintosäännön tarkistaminen 1.1.2020 lukien. Hallintosääntöön tehtiin muutamia lähinnä teknisiä muutoksia.

Talousarviomuutos 2019: 6. muutos. Muutos koskee sosiaali- ja perhepalveluiden, terveyspalveluiden ja vanhuspalveluiden tulosalueita. Muutokset kirjattiin budjettiin. Talousarviomuutos herätti keskustelua mm. siksi, että talousarvioon tuotiin muutoksena palkkakuluja koskien joulun arkipyhiä – yleinen mielipide on, että ko. menoihin on mahdollista varustautua hyvissä ajoin etukäteen. Myös lastensuojelun tilanne edelleen puhuttaa, sillä sen kulut kasvavat edelleen.

Luottamushenkilöiden erottaminen kesken toimikauden: Sosiaali- ja terveyslautakunta sekä yksilöhuoltojaosto – tilapäisen valiokunnan asettaminen. Valiokunnan työ koskee epäluottamusta lautakunnassa. Reijo Heinonen ja Heikki Tyvi toivoivat lisätietoja tilanteesta jotta voitaisiin tehdä päätös. Tilapäisen valiokunnan jäseniksi valittiin: Pekka Järvinen (sd), Mikko Franssila (kok), Veera Kiretti (vas), Teuvo Nieminen (sit) ja Minna Hölttä (vihr).

Kokouksessa esitettiin myös aloitteita ja yksi valtuustokysymys

Pia Hänninen (sd) teki aloitteen Kaakonojantien liikenneturvallisuuden selvityksestä sekä tarvittavien toimenpiteiden tekemiseksi jotta tilannenopeus saadaan ko. tiellä järkeväksi.

Kai Muukkonen (vas.) teki aloitteen omaishoitajien huomioimiseksi kaksi kertaa vuodessa virkistyspäivällä/tapahtumalla. Aikaisemmin tällaisia tapahtumia on ollut, mutta tänä vuonna sellaisia ei ole ollut tarjolla. Mikko Nurmo kiinnitti huomiota siihen, että omaishoitajat eivät saa hoidettavilleen hoitopaikkoja, tai hoitoa kotiin jotta omaishoitaja voisi saada esim. lepopäiviä työstään. Tarha Ahonen nosti esiin että palveluseteli takaa maksimissaan kolme tuntia hoitoa kotiin, kun lain mukaan pitäisi saada 3 vapaapäivää kuukaudessa. Sari Pulla-Savolainen toi esiin, että jos halutaan tätä tarkastella vastaavuutta, niin silloin pitää nostaa palvelusetelin euromääräistä summaa. Vanhustenhoito herätti taas runsaasti keskustelua. Useammaltakin taholta toivottiin vanhustenhuollon tilanteen selvitystä.

Reijo Heinonen (sit.) teki aloitteen ratkaisuvallan pidättämisoikeuden käyttöönotosta tulevalle kolmelle kaudelle. Ratkaisuvallan pidättämisoikeus tarkoittaisi esim. sitä, että kaupunki voisi vapauttaa kunnallisverosta esim. Valkeakoskelle tulevan yrityksen henkilöstö. Kaupunginjohtaja Jukka Varonen ilmoitti että verohuojennuksia ei voida antaa muutoin kuin laissa erikseen määriteltyjen poikkeusten kohdalla.

Teuvo Nieminen (sit) teki valtuustokysymyksen perusopetuksen maksuttomuudesta – on nimittäin ilmennyt että alakoulussa ei kaikille oppilaille ole varaa hankkia oppikirjoja. Kysymys siis on ”Mihin toimenpiteisiin kaupunginhallitus aikoo ryhtyä sen suhteen, että Valkeakosken kaupunki noudattaa perusopetuslakia kirjaimellisesti ja turvaa peruskouluissa opiskeleville ne materiaalit jotka kuuluvat opetukseen?”