Nykypäivän nuori voi olla neljän seinän sisällä, mutta samaan aikaan hänellä on yhteys maailman yhteiseen tietokantaan Internetiin. Digitalisaatio haastaa nuorten kasvatuksen. Sen ymmärtämiseen tarvitaan muutamia avaavia näkökantoja.

Tämän päivän koulumaailma on haasteen edessä, sillä julkisuudessa on puhuttu siitä, kuinka esimerkiksi opettajien raivokohtauksia on tallennettu Youtubeen. Niitä levitetään ja ne ovat haaste yhteiskunnalle. Puhutaan siitä, pitäisikö nuorilta ottaa puhelimet pois ja auttaisiko se tähän asiaan. Samaan aikaan turvallisuutta vaarantaa syrjäytyminen ja lisääntyneet koulujen ampumatapaukset, sekä uhkailut. Mutta ovatko nämä mahdollisesti osa samaa ilmiötä.

Mikäli nykynuorella tai ihmisellä on heikko hetki se helposti kuvataan esimerkiksi sosiaaliseen mediaan. Sosiaalisessa mediassa onkin helppo luoda mielikuvia nuorista tai opettajista. Liitteenä tietenkin tämä kuva heikosta hetkestä. Se aiheuttaa järkyttävät paineet nykynuorelle. Jos aikanaan itse esimerkiksi hölmöilin kun olin teini, ei ollut pelkoa, että jollain olisi ollut takataskussa sen ajan Canonin videokamera. Nykyään jokaisella nuorella on takataskussaan videokamera, jolla on mahdollista tallentaa kaikki tapahtumat ja yhdellä napsaisulla saadaan video tai kuva sosiaaliseen mediaan. Tämä helpottaa mm. kiristämistä. Nuoret ovat mestareita keräämään vielä sosiaalisia verkostoja, jolloin sen näkee välittömästi muutama kymmenen ihmistä, vaikka sen poistaisi muutaman minuutin kuluessa.

Verkkoon alkaakin kertymään pikkuhiljaa niin sanottu digitaalinen jalanjälki siitä mitä nuoret tekevät. Heidän lapsuudestaan aina työ ikään asti. Sen hallintaan tarvitaan sosiaalisen median kasvatusta. Ilmiö kun on tullut jäädäkseen.

Samaan aikaan sosiaalinen media luo jatkuvasti mielikuvia asioista, jotka eivät ole totta. Se on paikka, jossa henkilöt ja brändit luovat jatkuvaa mielikuvamarkkinointia. Kuvat ovat täydellisiä ja loppuun asti mietittyjä. Eivät siis vastaa todellisuutta. Se haastaa nuoren ymmärrystä.

Some onkin melkoinen sekametelisoppa, jossa nuori voi toki kehittää itseään asioissa mitkä hän kokee tärkeäksi omalle kehitykselle. Tietoa löytyy aiheesta, kun aiheesta lukemattomia määriä ja nuorella on mahdollisuudet kasvaa ja kehittyä. Samaan aikaan nuorella on mahdollisuudet löytää tietoa myös synkistä asioista ja kehittää itseään niissä. Hänellä on mahdollisuudet kiusata toista nuorta, vaikka he eivät kohtaa. Hän myös sosiaalisen median kautta kykenee selvittämään missä päin nuori liikkuu ja mitä hän tekee. Hän voi suoranaisesti lähettää uhkausviestejä, jossa nykynuoret pystyvät sanomaan asioita, joita me aikuisetkin pidämme erittäin huolestuttavina. Tässä on tietenkin se positiivinen puoli, että näistä tapahtumista jää aina jälki, jonka voi tallentaa, mutta siihen tarvitaan heikomman nuoren rohkeutta tallentaa kiusaajiensa lähettämät viestit. Keskusteluja kun ei voi poistaa oikein yksipuolisesti. Kuvankaappaaminen keskusteluista on myös nykyaikana helppoa.

Sosiaalisen median tuomiin haasteisiin vanhemmat ovat usein kyvyttömiä vastaamaan, sillä vastuu on nuorella, jolle on annettu mahdollisuudet. Sen takia tuleva digitaalisaatio vaatii nuorten sosiaalista kehittämistä yhä vahvemmin yhteiskunnan puolelta. Tässä tärkeässä roolissa on nuorten kasvatus kouluissa heti esikoulusta lähtien. Nuorten on alettava ymmärtämään ja aikuisten myös se, että maailma muuttuu digitaalisemmaksi jatkuvasti. Sen takia kunnan kasvatuksessa on alettava vastaamaan näihin haasteisiin. Nuorisotoimella on myös tärkeä rooli tässä sosiaalisen median kasvatuksessa.

Sosiaalinen media on tulevaisuutta ja sen antamat mahdollisuudet yksilölliseen digitaaliseen vapauteen tulevat vain kasvamaan. Tämän takia sen rooli tulevaisuuden syrjäytymisen ehkäisyssä tulee entisestään kasvamaan. Kuntien tulevaisuutta tuleekin olemaan etsivän nuorisotyön yhä vahvempi siirtyminen sosiaaliseen mediaan. Sieltä on mahdollista löytää merkit nuoren avuntarpeesta ja heikoista hetkistä.

Mikäli teollinen vallankumous muutti maailmaa, niin digitalisaatio tulee muovaamaan maailmaa merkittävästi seuraavien vuosikymmenten aikana. Sen haasteisiin me nuoret ehdokkaat pyrimme vastaamaan, sillä koemme olevamme ensimmäinen digitaalinen sukupolvi. Reaalimaailma ja sosiaalinen media luovat nykyajannuoren identiteetin.