Matalan kynnyksen mielenterveysavun puute on ongelma Valkeakoskella. Mielenterveyspalvelujen piiriin pääsee edelleen pääosin vain hoitajan tai lääkärin lähetteellä. Mielenterveyden ja oman jaksamisen horjuessa nopea hoitoon pääsy, sekä matalan kynnyksen palvelu on ensiarvoisen tärkeää. Moni ongelma hoituisi nopeammin ja kevyemmin kustannuksin, jos mahdollisuus varhaiseen puuttumiseen sekä matalan kynnyksen ”yhden luukun” -palvelut olisi taattu. Erityisesti nuorten ja syrjäytymisvaarassa olevien henkilöiden palveluiden jakautuminen monen viranomaisen ja palveluntarjoajan taakse tekee avun saamisesta ja sen hakemisesta vaikean oloista ja raskasta niin henkilölle itselleen kuin myös läheisille. Mielenterveyden ongelmien, kuten masennuksen ja itsetuhoisten ajatusten synkkyydessä, päivien ja viikkojen jonotus on tuskallista. Lisäksi luukulta toiselle kulkeminen voi tuntua psyykkisistä ongelmista kärsivälle ylivoimaiselta haasteelta. Joskus apu tulee liian myöhään. Päihdeongelmaisille on tarjolla A-klinikan palvelu joka päivä, mutta niille, jotka eivät ole vielä hoitosuhteessa ja kärsivät psyykkisistä ongelmista, mutta eivät päihdeongelmista, vastaavaa palvelua ei ole.

Me allekirjoittaneet esitämme, että Valkeakoski alkaa selvittää mielenterveyspalveluiden kynnyksetöntä hoitoon pääsyä. Tavoitteena tulisi olla päivittäin avoinna oleva palvelu, joka olisi avoin kaikille ja helposti myös nuorten saavutettavissa. Samalla tulisi selvittää mahdollisuus ja käytännöt siihen, että eri toimijoiden palveluja olisi mahdollista saada yhden tukihenkilön kautta siten, että tieto eri toimijoiden ja viranomaisten kesken kulkisi nopeasti ja saumattomasti.