Selvitys toimenpiteistä lakisääteisten terveystarkastusten toteutumiseksi. Sari Pulla-Savolainen kiitti puheenvuorossaan viranhaltijoita, että asia nyt saadaan kuntoon vuoden alusta lähtien.

Valtuustoaloite: Hänninen Pia ym.: Valkeakosken kaupungin liittyminen ”Syrjinnästä vapaa alue” – kampanjaan ja Pride -liputus Valkeakoskella: Kaupunginhallitus esitti, että Valkeakoski liittyy alueeseen ja ottaa käyttöön myös Pride -liputus. Mikko Franssila ja Mikko Nurmo esittivät muutosesityksiä päätökseen, mutta koska korkein päätäntävalta asiassa on kaupunginhallituksella, ei muutosesityksiä asiaan voinut tehdä. Palautusesitystä ei tehty ja näin hallituksen päätös tuli lainvoimaiseksi.

Valtuustoaloite: Nieminen Teuvo ym.: Maapoliittisen ohjelman uusiminen: Kaupunginhallituksen vastauksessaan selvitti mihin tonttien hinnoittelu perustuu. Teuvo Nieminen ei ollut kovinkaan tyytyväinen vastaukseen.

Valtuustoaloite: Hänninen Pia ym.: Karjalantien talonumeroinnin selkeyttäminen: Kaupunginhallituksen vastauksesta selviää, että maa ja mittaustoimi aloittaa selvityksen osoitenumeroinnin selkiyttämiseksi. Pauli Kiuru toivoi, että selvitykseen muokataan tekstiksi ”Selvitys tehdään kuulemalla asukkaiden ja yritysten mielipiteitä” mutta koska asiaan ei voi tehdä muutosesitystä, Kiuru esitti, että asia palautetaan valmisteluun. Asiasta keskusteltiin ja lopulta äänestettiin, mutta Kiurun esitys kaatui äänestyksessä.

Valtuustoaloite: Nieminen Teuvo ym: Tonttien hinnoittelu: Kaupunginhallituksen vastauksesta ilmenee, miksi omakotitonttien hintoja nostetaan ja vanhojen vuokralaisten suosiminen edullisemmilla hinnoilla ei ole mahdollista. Teuvo Nieminen ilmoitti tyytymättömyytensä vastaukseen, ja kommentoi että kaupungin tulisi hoitaa asiaa tehokkaammin.

Hallintosääntöön tehtiin myös korjauksia ja saatiin raportti sidonnaisuusilmoitusten tilanteesta 10.11.2020

Saimme nähtäväksi myös Pirkanmaan terveydenhuollon järjestämissuunnitelman seurantaraportin 2019.

Teimme päätöksen osallistua Tampereen Euroopan kulttuuripääkaupunki 2026 -hakuun.

Vuodelle tuli myös vielä viimeinen talousarviomuutos. Muutos koski mm. työmarkkinatuen kuntaosuuden suurentamista, sosiaali- ja perhepalvelujen menoja sekä Hopealinjan osakkeiden alaskirjausta.

Myös muutamia aloitteita saatiin:

Joni Kumlander (sdp) teki aloitteen kouluväkivaltaan puuttumisesta ja siihen liittyvän ohjausryhmän perustamisesta.

Itse tein aloitteen matalan kynnyksen mielenterveysavun lisäämiseksi Valkeakoskella. Koko aloite on luettavissa Valkeakosken vihreiden sivuilla.

Teuvo Nieminen teki aloitteen, että valtuustolle tiedotettaisiin hyvissä ajoin kaupungin purkuhankkeista.

Piia Hänninen teki aloitteen siitä, että selvitettäisiin voidaanko Valkeakosken henkilöstölle tehdä koronalisä palkkausjärjestelmään. Teuvo Nieminen kiinnitti huomiota, että asia kuuluu kaupunginhallitukselle, joka on asiasta päättävä työnantaja.

Kimmo Seppälä teki aloitteen ensilumen hiihtoladun käyttömaksun perimisestä ulkopaikkakuntalaisilta yli 18-vuotiailta. Maksu on voimassa niin kauan kuin luonnonlunta ei ole.

Veera Kiretti teki valtuustokysymyksen Saharan tekonurmen lämmityksestä, kun koronatilanne estää hallin käytön. Hän tiedusteli kysymyksessään kuinka voitaisiin vaikka yhteistoimin taata lapsille ja nuorille mahdollisuus harrastaa vaikka halli on tällä hetkellä pois käytöstä.

Teuvo Nieminen teki valtuustokysymyksen Roukon yhtenäiskoulun hallinnon toimivuudesta. Nyt koululla on käytetty ulkopuolisia hintavia konsultteja tekemään työtä, jonka voisi hoitaa myös rehtori.